18
05/2010
3

Adattárház konferencia és a Microsoft PowerPivot

Pár napja zajlott le a magyar adattárház / BI közösség egyik (ha nem „a”) legfontosabb eseménye, az adattárház fórum. Nem volt nagy meglepetés, a szakmai színvonal magas volt, a hostess lányok A+ kategóriásak, a kávé meg olyan rossz, hogy karcolta az gyémántot.
De miért is ez az egyik legfontosabb esemény? Hiszen az IQ Symposium-on, HOUG-on, stb. még többen is vannak (egyébként az IQ is nagyon jó volt szerintem).

 

 

  1. Deklaráltan gyártó független. Lehet ugyan szponzorálni, de a rendezvény nem kínál kizárólagosságot semelyik szállítónak. Nem is láttunk sem SAP, sem Oracle, sem IBM logót. Az IQ rendezvény előadásai pl függöttek az IQsys által kínált - preferált technológiákról. A Fórumon is volt egy kis hazabeszélés, de egy céges logóval magában még nem lehetett bekerülni a programba.
  2. Erős fókusz volt a jelenlegi mainstream-ből kilógó, de várhatóan fölfutó technológiákon. Teret kapott az egyébként igencsak egyszálbélű magyar IT innováció – vagy legalább az innovatív technológiák korai adoptálása (sok idegen szó van ebben a mondatban, tehát biztos igaz).
  3. Én is és FöldiT kolléga is előadtunk, ráadásul mindkettőnk előadását beválogatta Gáspár-Papanek „adatbányász” Csaba az adatbányász blog best-of listájára. Nem hiába adtam oda neki a süti felét ebédnél…

A nekem legjobban tetsző előadást Kővári Attila jegyzi, aki a Microsoft új önkiszolgáló BI eszközéről, a PowerPivot-ról tartott egy érdekfeszítőt. Rá kellett döbbennem, hogy a MS BI eszközei mostanában olyannyira kívül estek a perifériámon, hogy szinte többet tudok az egységsugarú izlandi hamufelhők átlagos terjedési sebességéről, mint az egyik legnagyobb szoftvergyártó új BI termékeiről.


Rám tört a szégyen, mint nudizó apácákra az orosz partizánok, gyorsan utána is olvastam a MS BI környéki híreknek, összevetettem a saját impresszióimmal, amiket Attila előadásán szereztem, és ez jött ki belőle:


A PowerPivot (PP) nagyon jópofa kis eszköz. Komolytalannak nem nevezhetjük büntetlenül, egyrészt mert Attila szemlátomást jó kondiban van, másrészt mert a két csipás szememmel láttam, hogy bánik el akár adatsorok millióival könnyedén egy sima laptopon futtatva. Olcsó eszköz, sőt, ingyenes (legalábbis az Excel 2010 tulajdonosok számára - lényegében csoportmunka funkciók nélkül) . A kezeléséhez nem kell túl sok mindent megtanulni annak, aki az Excelt már ismeri (ez persze csak bizonyos szintig igaz). Tulajdonképpen nagyon tetszik. És éppen ez a baj vele.


Amiért nagyon nehezen barátkoztam meg az Xcelsiussal, és ami miatt csak igen sok borotválás után tudott közel kerülni szőrös szívemhez a Polestar, azért tetszik nekem a PP.


Engem ugyanis informatikusnak szült az anyám, már az oviban is aszinkron adatkapcsolat volt a jelem, a játszin sem kutya kakival gyúrtam össze a homokot, hogy erődítményt építsek belőle, hanem azon filóztam, megfelelő tisztaságú-e a szilícium…
Azóta persze – kellő motiváció hatására - sokat fejlődtem, pl az asszony sörétessel szétlőtte, fölgyújtotta és elásta az utolsó kockás ingemet, a kisfiamnak csak az első szava volt az, hogy „adattárház”, második már ment a „sör”, de mélyen, valahol a tüdőm és májam közt egyre szűkülő résben még működnek a régi reflexek: szeretem azokat a szoftvereket, amik szárnyalni hagyják a fejlesztői képességeimet, igénylik, hogy értsem, mi történik a háttérben.


A gyors demó alatt azt éreztem, a PP ilyen. Persze tévedhetek, nem vettem a fáradtságot, hogy letöltsem, teszteljem – mint annyi más eszköz esetében. De szerintem hamarosan összehaverkodunk, a PP meg én. Érzem, hogy hív, suttog a fülembe, csalogat magához. De lehet, hogy csak az egyes villamos fékje nyikorog…


És éppen emiatt fogja utálni a minimálisan elvárható szint alatti képességekkel rendelkező BI felhasználók (IT-s szemmel ez a populáció min 60-70%-a) nagy része. Emiatt fog vért pisilni az IT-s csapat, akinek támogatnia kell a PP-s felhasználókat. Az önkiszolgálás ebben az eszközben a heurisztikák szerinti egészséges szinten túl nyúlik – és áldásból hamarosan átokká lényegül. Szerintem ez nem az a hülye-biztos eszköz, amivel meg lehet szórni a piacot, a „BI-t mindenkinek” zászlaja alatt.
Hasonló következtetésre jutott a BO fejlesztők körében ismert Cindi Howson is (lehet, hogy a BO-s múlt kísért mindkettőnket?) itt.


Következtetések:

  1. Aki nem jött el az adattárház fórumra, járjon el úgy, mint a földnélküli paraszt: magára vessen!
  2. Akit érdekel, nézegesse meg a PP-t. Akit nem, az is.
  3. Senki ne igyon kávét szállodában, vagy konferencián, hacsak nem teljesen mazochista, vagy szuicid. De akkor is inkább szúrja magát tökön egy lángoló fakarddal – sokkal látványosabb.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://dwbi.blog.hu/api/trackback/id/tr112013144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbking 2010.05.20. 10:23:43

Szerintem a kerekasztal beszélgetés béna volt, a többi hasznos. A NOSQL előadás volt számomra a legérdekesebb. Kíváncsi lennék az Oracle párhuzamosítása (akár SQL szinten, akár pipelined függvényekkel) mennyire tudná használni a több ezer pc-t.

Koczeka_EG6 2010.05.20. 11:19:28

Jó rendezvény volt, érdemes volt elmenni.

Ki beszámolóm dióhéjban:
1. Arató Bence - Hazai BI körkép
Tetszett, nincs egyb komment.

2. Dawid Wojcik - CERN
Számomra bemutatta a "fából vaskarikát, avagy hogyan kűzdenek az árral a CERN-ben" című igen tanulságos történetet.
Ebéd alat megkérdeztem miért is választották az Oracle-t? Válasz: mert ezer éve azt használnak, egyáltalán nem is gondoltak másra (ahol okos kutatók dolgoznak ott ÉN nem erre számítottam).

3. Földi Tamás – Élet az SQL-en túl
Jó előadás volt, leszámítva, hogy pl. a rugalmasság és hibarűrésről -mint NoSQL előnyökről- semmit nem hallottunk. Az elvileg olcsó HW-en kívül abszolút semmi előnyét nem látom egy MPP-vel szemben (pedíg azóta kicsit jobban utána is néztem).

4. Csillag Péter - Szociális hálós előadás
Nekem nagyon tetszett, kérdés azonban, hogy vajon melyik magyar cég lát fantáziát ezen adatok felhasználásában ÉS hajlandó is áldozni rá.

5. Baranya Péter – A Telenor csoport BI kompetenciaközpontjának működése
Jó előadás volt, vajh más cégeknél hogy működik az ilyesmi?

6. Szállítói kerekasztal
Szépen elhajlott minden résztvevő 1 kicsit a sales irányába, Teradata tűnt talán a legvisszafogottabbnak és nagyon korrekt válaszokat hallottunk is tőle.

csillagp 2010.05.23. 15:27:18

Nos, a kerekasztal szerintem is kicsit kínos volt. Talán dobott volna a sales dumákon, ha az adott cégek konzultációs csapatait hívja meg Bence - ők több bevezetési tapasztalattal rendelkeznek, mint mondjuk egy XXX Magyarország Igazgató, vagy Kereskedelmi Igazgató. És - ha nem is publikusan - de kritikusabbak a saját termékeikkel is.
Lehet véleményeket küldeni Bencének, hogy legközelebb ezt a részt jobban készítsék elő, provokatívabb kérdésekkel, belemenőseb résztvevőkkel.
Érdekes lenne pl egy technológiai szállítók kontra bukott, vagy csak erősen elcsúszott DW/BI bevezetések ügyfelei kerekasztal.
Illetve a provokáció kedvéért most is beülhetett volna Bence, Kővári Attila, Földi Tamás a technológia szállítókkal szembe, hogy mi a véleményük a Microsoft adattárházas fejlesztéseiről, vagy az OpenSource, esetleg noSQL technológiákról, vagy a csúszó BI bevezetések során előbukkanó - technológiabeli hiányosságokról.
Ilyenkor aztán nekilódulhatnának az események, elszabadulhatnának a hormonok, sales szagú monológok helyett vizespoharak, székek és pofonok röpködhetnének a légben - és megszületne a BI-Mónika Show.

A noSQL előnyeivel kapcsolatban: valóban nincs sok előnye MPP-vel szemben - hacsak azt nem vesszük, hogy töredék áron képes elvégezni a munkát, egy hasonló teljesítményű proprietary MPP adatbáziskezelőhöz képest. Ez nem sok, csak egy... ám üzleti szempontból nem tudok ennél fontosabb előnyt.
süti beállítások módosítása